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 Editorial Work

Book

a2102726cad1a865a3d23efeab54b309-291x475Editor of the critical and annotated edition with an introduction of Jenny Manet’s Maïotte (1896). Paris: L’Harmattan, Autrement même, 2014. (“Introduction-Passer à la trappe: les études postcoloniales et l’oubli du roman feuilleton des Antilles françaises,” ix-xl.) extrait_maiotte_(2)

Special issue


Scan 6Discourses of Trans/National Identity in Caribbean Literature
, guest editor for the Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée CRCL/RCLC 38.1 (March 2011).

 https://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/crcl/issue/view/1509

Other Contribution

Archivist for the collective volume on Aimé Césaire, Poésie, Théâtre, Essais. Paris: CNRS edition, Planète libre, 2013.

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Book chapters

“The Mythology of the Doudou: “Sexualizing Black Female Bodies, Constructing Culture in the French Caribbean,” Provocation: A Transnational Reader in the History of Feminist Thought. Oakland: University of California Press, 2015. 131-43

“Birthing Chaos: Two-Faced Women, Cultural Conflict and Betrayal in Créoliste Writings,” Critical Perspectives on Conflict in Caribbean Societies of the Late 20th and Early 21stCenturies, Cambridge Scholars Publishing, 2015. 31-50

“Migrations de corps meurtris et de rêves brisés: vision culturaliste de la nation dans Mamzelle Libellule et Morne Pichevin de Raphaël Confiant. ” Genre et migrations postcoloniales : lectures croisées de la norme.” Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. 69-84. Migrations (2)

“Topographie d’une masculinité malaisée: Corps féminin et espace domestique chez T. Ben Jelloun et P. Chamoiseau,” Mémoires et imaginaires du Maghreb et de la Caraïbe. Paris: Edition Honoré Champion, 2013. 163-182.Topographie (2)

“Seduction and Power: Battle of the Sexes in Ken Bugul’s Riwan ou Le chemin de sable, Calixthe Beyala’s Comment cuisiner son mari à l’africaine, and Mongo Beti’s Le pauvre Christ de Bomba.” Emergent Perspectives on Ken Bugul. Ed. Jeanne-Sarah de Larquier and Ada Uzoamaka Azodo. Trenton, NJ: Africa World Press, 2009. 163-181.Seduction_and_Power

Articles

“La Doudou contre-attaque: Féminisme noir, sexualisation et doudouisme en question dans l’entre-deux-guerres,” Comment s’en sortir. Du côté obscur : Féminismes Noirs/From The Dark Side: Black Feminisms (2015): 111-39. (feminist peer-reviewed journal published in France).

https://commentsensortir.files.wordpress.com/2015/06/css-1_2015_couti_la-doudou-contre-attaque.pdf

“Le Bourreau et la victime: Politiques du corps et des rapports sociaux des sexes dans l’œuvre de Gisèle Pineau.” Nouvelles Études Francophones 27.2 (2013): 74-89. Le Bourreau et la victime.

“Fanm Poto-mitan, Fanm Matador et Fanm cho dans ‘le chant du koké’ de Patrick Chamoiseau: francisation et politique de résistance culturelle”. Interculturel Francophonies, 22: Tracées de Patrick Chamoiseau (nov.-déc 2012): 47-64., Ed. Samia Kassab-Charfi ( peer-reviewed journal published in Italy).Le_chand_du_koke_de_Chamoiseau (1)

“Sexual Edge in the Tropics: Colonization, Recolonization and Rewriting the Black Female Body in Raphaël Confiant’s Le Nègre et l’Amiral and Reverend Isaac Teale’s “Sable Venus: An Ode” (1764)”, Sargasso: Placing the Archipelago: Interconnections and Extensions. 2010-2011, I & II. (2012), 129-145.Sexual_edge_in_the_Tropics._Sargasso (2)

“L’errance d’exil et le recadrage mémoriel dans Pélagie-la-Charrette d’Antonine Maillet et Chronique des sept misères de Patrick Chamoiseau,” Romance Studies 29.2 (April 2011): 93-107. 93-107 (international, fully refereed journal devoted to the study of the Romance literatures and cultures, England). ROS_Errance_Couti (1)

“Dreaming the Other, Dreaming the Self: Construction and Reconstruction of Trans/National Identity in Caribbean Literature,” CRCL/RCLC 38.1 (March 2011): 5-13.

“Politiques culturelles des sexes : Erotisme féminin et nationalisme chez Rafael Luis Sánchez, Raphaël Confiant et Patrick Chamoiseau.” CRCL/RCLC 38.1 (March 2011):120-137 (journal published in Canada). Politiques_Culturelles_des_Sexes

“Tambour-Ka, Cyclones, and Awakenings of Body and Spirit in Pineau’s Macadam Dreams.” Mango Season Special Issue: Francophone Women Writer 1. 1 (April 2007): 67-83. Ed. Gerise Herndon et. al. London: Goldsmiths College Caribbean Centre.

Trans. “L’insignifiant garçon peintre,” by David Dabydeen. Critique: Aux quatre vents de la Caraïbe 711-712 (2006): 787-796 (French Journal).

“Au sommet du mât: érotisme et masculinité dans Le mât de cocagne de René Depestre.” Cincinnati Romance Review 25 (2006): 45-63.

Forthcoming articles  

“Hors de soi: Dissociation et réintégration corporelles dans C’est vole que je vole de la martiniquaise Nicole Cage-Florentiny,” Vents Alizés, 2016 (peer-reviewed electronic journal of focusing on creative writing and literarily theory of the Indian Ocean, Caribbean and the Pacific; French, English, Creole).